Ledare i DN 2022-07-19
När Nooshi Dadgostar väl bestämt sig tog det inte lång tid att rasera Vänsterpartiets trovärdighet i klimatfrågorna. Senaste nytt är det pristak som V föreslår på bensin och diesel: notan landar på chockerande 32 miljarder kronor per år.
Blir förslaget verklighet skulle stödet vara större än alla nuvarande fossila subventioner tillsammans, rapporterar Dagens ETC. Ändå lyckades Dadgostar tillsammans med Kristerssons gäng nyligen få igenom en utredning i frågan.
Det skulle inte ens räcka att ta bort energiskatten för att nå det pristak på 18 kronor som föreslås av den oheliga alliansen, enligt riksdagens utredningstjänst. Också reduktionsplikten skulle behöva sänkas, alltså den andel biodrivmedel som det i dag ställs krav på att fossila bränslen ska blandas ut med.
Samtidigt har Vänsterpartiet länge förespråkat att alla (andra) fossila subventioner helt ska slopas. Det är ett hyckleri som heter duga.
Löftet om att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland framstår som alltmer ihåligt. Den socialistiska impulsen och ivern att styra samhället med politiska ingrepp är däremot densamma: Politiken ska bestämma priset vid pump och skattebetalarna stå för mellanskillnaden mot marknadspriset. Vinsten? Den skulle gå rakt från statskassan in i oljebolagens fickor.
Dessutom vill Dadgostar isolera svensk elförsörjning från resten av Europa och stoppa bygget av kablar till kontinenten. Allt förstås för ”industrins” och ”arbetarnas” bästa.
Men industrin har redan övergett Dadgostars bakåtsträvande fossilpolitik. Företagen blickar framåt och vill hellre se stabila spelregler än politiker som kastar om villkoren för marknaden stup i kvarten. Bilindustrin har redan lovat att sluta tillverka fossildrivna personbilar under det kommande decenniet, oavsett vilka beslut politiker fattar. Basindustrin vill se mer vindkraft för att säkra en grön elförsörjning. Öppenhet mot omvärlden gynnar investeringsviljan i längden, inte kapade elledningar.
Att låta staten garantera ett pris på bensin och diesel sätter dessutom principen om att låta förorenaren betala ur spel. Just därför har FN, OECD, EU och G20-länderna fattat beslut om att helt fasa ut fossila subventioner. Om alla bidrag, rabatter och skattelättnader till fossila bränslen avskaffades skulle de globala utsläppen minska med 13 procent.
Grundproblemet är den falska trygghet som Vänsterpartiet försöker sälja in till väljarkåren: Tron på att politisk styrning kan skydda samhället mot omvärldsutvecklingen i stort. Mot krigets konsekvenser, inflation, klimatkris eller teknologisk utveckling. Ju längre problemen skjuts upp, desto större växer sig notan för vårt fossilberoende och vår energisårbarhet.
När verkligheten kommer ikapp är det skattebetalarna som får stå för kostnaden.
Allt talar för att priserna på bensin och diesel kommer att fortsätta ligga på höga nivåer. De som gynnas allra mest av subventioner är de med höga inkomster som kör bilar som drar mycket bensin.
Är det Vänsterpartiets syn på rättvisa?
Kommentarer
Skicka en kommentar